Crosstrainer voor toptraining

Een crosstrainer is een apparaat wat vrijwel in elke sportschool aanwezig is. Ook thuis is het mogelijk een crosstrainer te plaatsen, als je voldoende ruimte hebt. Een crosstrainer is ideaal om binnen te trainen als het buiten wat minder weer is. Met een crosstrainer worden veel verschillende spiergroepen gebruikt. De benen, armen en rompspieren worden gelijktijdig getraind. Afhankelijk van het inspanningsniveau kan je met sporten op de crosstrainer wel 450 tot 600 calorie├źn per uur verbranden.

Een crosstrainer is een vriendelijk apparaat voor je gewrichten. Met hardlopen worden er nog wel eens blessures opgelopen aan heup, knie of enkel. Lopen op een crosstrainer is vergelijkbaar met hardlopen, maar dan zonder de belasting op je gewrichten.

In het begin kan de beweging op een crosstrainer even wennen zijn. Benen en armen bewegen immers gelijktijdig. Het is bij de meeste crosstrainers ook mogelijk de armen aan een beugel vast te houden en ze even niet mee te bewegen. Op deze manier kan je rustig wennen aan de nieuwe beweging. Vaak zit er in deze beugels ook een meter voor de hartslag.

Als je thuis gaat trainen op de crosstrainer, kan dit soms wat saai worden. Om het toch vol te houden is het aan te raden lekker een muziekje op te zetten. Je kan ook de crosstrainer voor de tv of computer plaatsen, om tijdens het sporten je favoriete series te kunnen bekijken.

Een crosstrainer is een apparaat wat voornamelijk bedoeld is voor cardio training. Toch train je ook door de beweging je spieren. De spieren over heel het lichaam worden aangesproken tijdens een training met de crosstrainer.

Op een crosstrainer kan je verschillende trainingsvormen uitvoeren. Je kan bij het bepalen van de intensiteit gebruik maken van je eigen gevoel. Wanneer wordt je er wel of niet moe van. Als je een betrouwbaarder beeld wilt hebben van de trainingsintensiteit, is het verstandig gebruik te maken van een hartslagmeter.

Tijdens het trainen met een hartslag meter, kan je je trainingsdoel goed in de gaten houden. De hartslag waar op getraind moet worden is per persoon verschillend. Een grove manier om te berekenen wat je maximale hartslag is, is 220 min je leeftijd te berekenen. Om dan te gaan trainen ga je op een percentage van deze maximale hartslag zitten. Op 60 tot 75% zit je in een vetverbrandingszone. Een extensieve duurtraining is op 75 tot 85% van de maximale hartslag. Een intensieve duurtraining is op 85 tot 95% van je maximale hartslag. Je kan ook kiezen voor een intervaltraining. Hierbij wissel je af van intensiteit en dus hartslag. Je traint dan korte tijden op erg hoge hartslag tot wel 95% van je maximale hartslag. Het voordeel van een intervaltraining is dat je verbranding tot wel 24 uur na de training verhoogd blijft.

Er zijn crosstrainers te koop met verschillende gewichten in de vliegwielen. Het verschil in gewicht bepaald op hoeveel weerstand de crosstrainer gezet kan worden. Crosstrainers zijn verkrijgbaar met een vliegwiel aan de voor of achterkant. De werking is bij beiden gelijk, ze zien er alleen wat anders uit. Een crosstrainer met een vliegwiel aan de voorkant neemt wat meer plaats in beslag.

Kortom een crosstrainer is een goede aanwinst, om zowel cardio als kracht te trainen over het hele lichaam, zonder dat je gewrichten belast worden.

You may also like...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *